vata pitta kapha

Anbefalinger for en Vata domineret type:

Mælkeprodukter: Alle er gode, især kogt varm mælk.

Sukker: Anbefales i moderate mængder, især honning og råsukker.

Kornprodukter: Ris og hvede anbefales. Spis mindre byg, majs, rug og havregryn.

Frugt: Appelsiner, bananer, avocado, grapefrugt, kirsebær, ferksen, melon, bær, blommer, ananas anbefales. Spis færre æbler, pærer, tranebær og tørret frugt.

Grøntsager: Skal koges. Rodfrugter, agurk, asparges er særligt gode. Spis mindre ærter, bladgrønt, broccoli, blomkål, selleri, squash og kartofler. Undgå helt spirer og kål.

Krydderier: Kardemomme, kommen, ingefær, kanel, slat, nelliker, sennepsfrø og begræns brugen af peber og chili.

Kød: Fisk, kylling og kalkun er acceptabelt. Rødt kød bør undgås.

Nødder: alle er gavnlige.

Bønner: Spis få bønner, bortset fra tofu og moong dahl.

Olie: Al olie er godt for Vata. Sesamolie og mandelolie er særlig godt.

 

Anbefalinger for en Pitta domineret type:

Mælkeprodukter: Mælk, smør og ghee (klaret smør) er godt for Pitta. Spis mindre youghurt, ost, creme fraiche og kærnemælk.

Sukker: Al sukker er godt, men honning i større mængder bør undgås.

Kornprodukter: Byg, havre og hvid ris anbefales. Skær ned på brune ris og majs.

Frugt: Søde frugter anbefales, såsom druer, kirsebær, bananer, melon, avocado, kokosnød, mango, godt modne appelsiner, ananas og blommer. Spis mindre ”sure” frugter, såsom ikke fuldmodne citrusfrugter og ananas – og oliven.

Grøntsager: Asparges, agurk, kartofler, grøntsager med grønne blade, græskar, broccoli, blomkål, selleri, okra, salat, grønne bønner og squash. Spis mindre chilipeber, tomater, rodfrugter, løg, hvidløg, radiser og spinat.

Krydderier: Kanel, koriander, kardemomme er alle ok. Men de følgende øger Pitta og bør derfor kun spises i små mængder: ingefær, kommen, sort peber, nelliker, sellerisalt, salt og sennep. Chili og cayenne bør undgås.

Kød: Hvidt kød er ok – kylling, fasan, kalkun. Undgå rødt kød, fisk og æggeblommer.

Bønner: Alle bønner er ok i moderat mængde, undgå dog røde og gule linser. De bedste er kikærter, tofu, mungbønner og sorte linser.

Olie: Smør, ghee (klaret smør), oliven og kokosolie. Brug mindre mandel-, majs- og sesamolie.

Nødder: Kun mandler.

Anbefalinger for en Kapha domineret type:

Mælkeprodukter: Skær helt ned på mælkeprodukter. Evt. drik en lille smule fedtfattig mælk, gerne varm og med en smule ingefær. Undgå yoghurt, fløde, is, ost, smør og fuldfed mælk.

Sukker: Honnings særlige egenskaber er godt for Kapha, idet det trækker ophobede væsker ud af kroppen. Alle andre sødestoffer bør bruges i moderate mængder, da sukker generelt øger Kapha.

Kornprodukter: De fleste kornsorter er ok, særligt byg, rug og majs, men ikke ris og hvede, der øger Kapha.

Frugt: Spis gerne æbler og pærer, men mindre sure og søde frugter som appelsin, banan, ananas, figen, daddel, avocado, kokos og melon.

Grøntsager: Alle grøntsager er ok, bortset fra agurk, tomat og squash.

Krydderier: Alle krydderier er ok, bortset fra salt. Ingefær, chili og sort peber er godt til at sætte lidt gang i fordøjelsen og udrensningsprocesserne.

Kød: Kød og fisk anbefales ikke, hvis man vil balancere Kapha. Moderate mængder af hvidt kød kan spises, hvis man ikke kan undvære kød.

Bønner: Alle er ok, undtagen tofu.

Olie: Skær ned på brugen af al olie.

Nødder: Spis ikke nødder.